woensdag 13 april 2011

ding 21 Aquabrowser, My discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi

In 2012 moeten er één catalogus zijn en één gezamenlijke bibliotheekportal: mijnbibliotheek.nl. Daarop krijgen mensen hun eigen gepersonaliseerde pagina, één zoekfunctie voor álle collecties en de mogelijkheid om widgets aan te maken op bijvoorbeeld Hyves". uitspraak van Peter van Eijk,

Deze uitspraak vond ik in het artikel van Jan Klerk  is er nog toekomst voor de catalogus 2.0 ? http://www.janklerk.net/2009/01/artikel-5-is-er-nog-toekomst-voor-de.htmlOm via de oude catalogusbakken (ik heb er nog meegewerkt) te komen tot de nieuwste ontwikkeling het semantische web dat verder gaat dan alleen software slimmer te maken. Het gaat vooral om het  brengen van nieuwe technologieën die mensen, groepen, organisaties en communittes in staat stellen slimmer te worden en computers met computers te laten praten. Dan gaat het over web3.0 die handelt en denkt als een mens .Dit is wel de toekomst voor de bibliotheek. Lees dit Interessante artikel waar veel informatie in staat.

Ik heb 2 accounts aangemaakt op: World Cat  en My Discoveries . Heel geweldig om eigen lijstjes  te maken en  tags  en recensies toe te voegen aan boeken
Heel bruikbaar voor de bibliotheek om er mee te werken, Persoonlijk lijkt het mij prettig om te werken met een interactieve catalogus.Dit kan al een tijdje in de Bieb voor de Zaanstreek. Wel moet je denk ik er veel tijd aanbesteden en  het er voor overhebben.

1 opmerking:

  1. Er zijn al zoveel ingangen om het lezen te delen dat dit straks ook weer heel onoverzichtelijk wordt :-) Ik denk dat we als bibliotheek hier maar eens goede keuzes in moeten maken. Misschien toch beter om leeservaringen meer per doelgroep te gaan bedienen...?

    Het Spoor Bijster

    BeantwoordenVerwijderen